Čím se řídí to, který motor zrovna vozidlo pohání? Pozná řidič, který motor právě využívá?
Z hlediska pohonu nabízí ŠKODA SUPERB iV dva základní jízdní režimy, které si řidič může volit. Jedná se o elektrický mód a hybridní mód. V elektrickém módu pracuje pouze elektromotor a spalovací motor je vypnutý. V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů s cílem vyhovět požadavkům řidiče na jízdu a zároveň minimalizovat spotřebu. Činnost motorů je znázorněna na přístrojovém panelu.
Spalovací motor je umístěn standardně vpředu, kde je elektrický?
Elektrický motor se nachází také vpředu a to mezi převodovkou a spalovacím motorem. Konstrukčně je integrován přímo v převodovce a od spalovacího motoru je oddělen spojkou. Takovéto zapojení umožňuje čistě elektrickou jízdu s vypnutým spalovacím motorem a zároveň součinnost obou motorů při pohonu v hybridním režimu.
Bude pro SUPERB iV k dispozici jen jeden spalovací motor, nebo bude na výběr z více možností?
Pro SUPERB iV je plánován jen jeden spalovací motor. Jedná se o 1,4 TSI s maximálním výkonem 115 kW a kroutícím momentem 250 Nm.
Jaké jsou parametry elektrického motoru?
Jedná se o třífázový synchronní elektrický motor s permanentními magnety. Tento typ motoru je výhodný z hlediska účinnosti. Elektrický motor pro model ŠKODA SUPERB iV disponuje maximálním výkonem 85 kW, kroutícím momentem až 330 Nm a otáčkami do 7 000 1/min.
Jaký je celkový výkon modelu SUPERB iV?
Maximální systémový výkon v hybridním módu je 160 kW. Aktivovat se dá buď přes tlačítko Sport umístěné na liště vedle páky řazení, nebo při prošlápnutí plynového pedálu, tzv. „kickdownu“.
Jaké jsou parametry baterie?
Li-ion baterie má kapacitu 13 kWh a váží 135 kg. Umístěna je pod zadními sedadly.
Jaký je dojezd vozu SUPERB iV čistě na elektrický pohon?
V čistě elektrickém režimu je dojezd dle WLTP cyklu 55 km.
Jak dlouho trvá nabíjení baterie pro elektrický pohon?
Nabití vybité baterie z „wallboxu“ s nabíjecím výkonem 3,6 kW trvá přibližně 3,5 h. Z běžné 230V elektrické zásuvky je doba nabíjení o hodinu a půl delší.
SUPERB iV bude využívat také rekuperaci energie. Jak se dá jednoduše popsat její princip?
Při brždění konvenčním automobilem se přeměňuje kinetická energie prostřednictvím brzdových destiček na teplo a nikde se neukládá. U hybridních vozů se kinetická energie při brždění přeměňuje na elektřinu (elektromotor pracuje jako generátor) a ukládá se do baterie ve formě chemické energie. Takto uschovanou energii lze následně znovu použít k akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí.
Kolik energie lze získat rekuperací při brždění?
Přesná hodnota je závislá na mnoha parametrech. Maximálně ale lze získat 30 % z energie potřebné k jízdě vozidla.
Jak (o kolik) hybridní provoz redukuje u modelu SUPERB iV spotřebu benzinu?
Spotřeba benzinu se snižuje ukládáním energie do baterie během brždění a jejím opětovným použitím. Protože při jízdě pak není potřeba spalovací motor vůbec a nebo jen částečně, dochází tím ke snížení spotřeby benzinu. Konkrétní uspořené množství benzinu závisí na mnoha parametrech jako jízdní styl, trať, teplota, atd. a není tak jednoduché jej vyčíslit.